Mi az iskola elsődleges célja? Ha szerinted az, hogy megalkuvóvá tegye a diákokat tömegfeladatok rájuk erőltetésével, nos, nem vagy egyedül. Ezt a régi iskolamodellt azért hozták létre, hogy gyári munkásokat faragjon a gyerekekből, akiknek nem szükséges önállóan gondolkodniuk. Manapság azonban ez a hozzáállás az iskolák többségében alacsony teljesítményhez, továbbá – a diákok és a tanárok részéről is – a tisztelet hiányához vezet, és azt okozza, hogy a biztonság megteremtése válik az iskola legsürqetőbb feladatává. A diákok és szüleik elégedetlenné, a tanárok és az iskolai adminisztrátorok pedig frusztrálttá válnak, vagyis mindannyian alig várják a hétvégét. A nevelésben tehát olyan újfajta megközelítésre van szükség, amely a tanulási közeg minden egyes résztvevőjének az érdekét szolgálja. Erről szól Marshall Rosenberg könyve. Olyan megközelítést vázol fel benne, amely a kölcsönös tiszteleten alapul, a diákok, a tanárok, az iskolai adminisztrátorok és a szülők részéről egyaránt. Ha a társas kapcsolatok ablakokként, nem pedig falakként funkcionálnak, akkor olyan elitiskolák jönnek létre, amelyekben mindenki azt kapja, amire leginkább szüksége van. A könyvben gyakorlati módszerekkel ismerkedhetsz meg, amelyekből megtudhatod: hogyan kelthető fel a diák érdeklődése, növelhető a teljesítménye, javítható az emlékezőképessége; miként teremthető meg a biztonságos és támogató tanulási és munkalégkör; hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia, és hogyan teremthetők meg a tiszteletteljes, együttérzésen alapuló társas kapcsolatok; miként oldhatók meg a konfliktushelyzetek, előzhető vagy szelídíthető meg az agresszivitás; hogyan fedezheti fel újra a tanár az érdeklődő diákok tanításából fakadó örömet.

“Marshall könyve alapjaiban kérdőjelezi meg a nevelésről és a nevelési struktúrákról alkotott modern elképzeléseket. A könyvben leírt elvek hozzásegíthetnek a harmónia megteremtéséhez: az osztályteremben, otthon és bármely társas helyzetben. Az így is lehet nevelni és tanítani egyetlen szülő és pedagógus polcáról sem hiányozhat!” Dr. Jeannette Vos, a The Learning Revolution című könyv társszerzője.

Marshall B. Rosenberg az Erőszakmentes Kommunikáció Központ alapítója és oktatási vezetője. Képzései és tanfolyamai a világ több mint 30 országába jutottak már el, nevelési módszereit több száz iskolában oktatják világszerte.